اینترنت 5g

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و بر اساس پیام‌های منتشرشده از توئیتر جناب آقای آذری جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ طرح برقراری اینترنت 5G از تاریخ 23 الی 25 تیرماه در تهران کلید خواهد خورد. انتشار این توئیت موجب شد که موج جدیدی از سخنان و سوالات مختلف در سطح کشور مطرح شود. با توجه به وجود سوالات بی‌شماری که در ذهن کاربران در رابطه با نسل جدید اینترنت 5G وجود دارد؛ تصمیم گرفتیم که در فروشگاه اینترنتی ایمافون به بررسی برخی از این سوالات بپردازیم.

اینترنت 5G چیست؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید که حرف G به کلمه Generation یا نسل اشاره می کند. در نتیجه، فناوری 5G نسل پنجم از شبکه های بی‌سیم (wireless) خواهد بود. استانداردهای این حوزه تعیین می کند که کدام فناوری و با چه خصوصیاتی به نام 5G عرضه شود. با این حال، می دانیم که از نسل بعدی اینترنت همراه چه انتظاری داریم: باید سریع تر و هوشمندتر باشد، باتری کمتری در مقایسه با 4G نیاز داشته باشد و امکان بکارگیری دستگاه های جدید را فراهم کند.

تفاوت‌های اینترنت 5G با 4G در چیست؟

5gspeed imaphone24 1

تفاوت‌های موجود در هر نسل اینترنت بر موارد مختلفی اثر می‌گذارد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از: سرعت، اختلالات سیگنال، تاخیر و پهنای باند. در ادامه به بررسی تمامی این موارد و تفاوت‌های آن‌ها در اینترنت نسل 5 با سایر نسل‌های اینترنتی خواهیم پرداخت.

 

سرعت :

بی‌شک وقتی کاربران با مروگر گوشی‌های هوشمند خود کار می‌کنند، سرعت نقش مهمی برای آن‌ها دارد. کاربران می‌توانند با شبکه‌ی 3G به‌راحتی ویدئوهایی با فرمت HD مشاهده کنند. این در حالی است که با شبکه‌ی اینترنت 4G می‌توان به‌راحتی ویدئوهای ۱۰۸۰ پیکسل را مشاهده کرد. از نظر تئوری، سرعت شبکه‌ی 5G درحدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر از سرعت شبکه‌ی 4G است. کاربران در شبکه‌ی 5G می‌توانند ویدئوهای 4K‌ را به‌راحتی مشاهده کنند یا پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه دراختیار داشته باشند.

5g speedmetr imaphone24

تداخل :

شبکه‌ی 5G از فرکانس‌هایی استفاده می‌کند که با فرکانس‌های مورد استفاده‌ در دستگاه‌های مجاور دچار تداخل فرکانسی نمی‌شود. شبکه‌های اینترنت 4G و 3G چنین وضعیتی ندارند و به‌‌همین دلیل در این شبکه‌ها شاهد تداخل فرکانسی یا نویز هستیم. در شبکه‌ی 5G با استفاده از فرکانس متفاوتی که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، از بروز تداخل و نویز جلوگیری می‌شود. همین مسئله منجر به دسترسی کاربران به سرعت بهتر و نویز بسیار کمتر خواهد شد. از سوی دیگر، برخلاف برج‌های مخابراتی شبکه‌ی 4G که امواج را به‌صورت ۳۶۰ درجه ساطع می‌کنند، آنتن‌های 5G دارای جهت هستند. مجددا همین موضوع باعث کاهش تداخل با سایر سیگنال‌های موجود در منطقه می‌شود.

تاخیر (ping) :

به‌مدت زمانی‌که سیگنال فاصله‌ی بین منبع تا هدف را طی کند، زمان تأخیر گفته می‌شود. در شبکه‌ی 5G سیگنال با تأخیر زمانی پایین درحدود یک میلی‌ثانیه این مسیر را طی می‌کند، درحالی‌که در شبکه‌ی 4G زمان تأخیر درحدود ۵۰ میلی‌ثانیه محاسبه شده است. تأخیر پایین مزایای متعددی برای صنایع مختلفی همچون صنعت مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌و‌نقل هوایی و صنایعی دارد که پاسخ سریع از اهمیت خاصی در آن‌ها برخوردار است. به‌نظر می‌رسد که شبکه‌ی 5G تأخیر پایین‌تری نسبت به شبکه‌ی 4G دارد. باوجوداین باید منتظر باشیم و ببینیم میزان تأخیر شبکه‌ی 5G در عمل به چه صورت خواهد بود.

چه موقع اینترنت 5G به ایران می‌رسد؟

g5 tweet imaphone24 1

بنابر گفته‌های جناب آقای ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و بر اساس پیام‌های منتشر شده از حساب توئیتر آقای آذری جهرمی، زیرساخت‌های لازم برای شروع آزمایشی اینترنت 5G فراهم شده و این نسل از اینترنت به زودی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

نسل پنجم تلفن همراه (5G) به ایران رسید. رونمایی در تهران، دو هفته‌ی دیگر.

ایشان در ادامه اشاره کردند که محل اجرا و راه اندازی اولین پروژه تستی اینترنت نسل 5 در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) است. کار جانمایی و حمل تجهیزات آغاز و نصب تجهیزات نیز در حال انجام است. در این مرکز، آموزش‌هایی نیز به افراد مختلف ارائه خواهد شد.

باتوجه به سخنان منتشر شده از طرف مدیران وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجرای آزمایشی اینترنت 5G در روزهای پایای تیرماه آغاز خواهد شد. با فراگیر شدن اینترنت 5G و در دسترس بودن آن برای همگان، پیشرفت‌های بزرگ اقتصادی و فرهنگی  برای کشور رقم خواهد خورد که از نمونه‌های آن می‌توان به گسترش کسب و کار آنلاین و یا افزایش کیفیت رسانه‌ها اشاره کرد. امید است که هرچه زودتر نسل جدید اینترنت وارد فاز اجرایی شده و در دسترس همه کاربران قرار گیرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...

این وبسایت، مخصوص همکاران فعال در حوزه قطعات و تعمیرات موبایل می باشد.

X
بستن
مقایسه