تحریم هوآوی ایما فون 1 1 e1680527078189

در نیمه اول سال گذشته بود که خبر تحریم شرکت‌ هوآوی به وسیله آمریکا توانست در تیتر اول اخبار قرار گیرد؛ اما اکنون پس از گذشت یک سال، تحریمات چه تاثیری بر دومین کمپانی تولیدکننده موبایل در جهان گذاشته است؟
در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ایمافون به سراغ تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر غول مخابراتی جهان و دومین شرکت برتر تولیدکننده گوشی‌های هوشمند خواهیم رفت. آیا با وجود تحریمات و از دست دادن سرویس‌های گوگل، خرید گوشی‌های هوآوی کار عاقلانه‌ای است؟ برای دانستن این موضوع در ادامه با فروشگاه ایمافون همراه باشید.

هوآوی هیچ موقع اندروید را از دست نداده است!

تحریم هوآوی ایما فون 2


شرکت آمریکایی گوگل (google) پس از تحریمات آمریکا علیه چین، متعهد شد که به کلیه روابط خود با شرکت Huawei خاتمه دهد. اندروید نیز یکی از تولیدات کمپانی گوگل است، پس آیا گوشی‌های هوآوی، نسخه‌های جدید اندروید را دریافت نخواهند کرد؟
در پاسخ می‌گوییم «خیر». اندروید یک سیستم متن باز (Open Source) می‌باشد که این به این معناست که هر شخص حقیقی و یا شرکت حقوقی، می‌تواند به صورت کاملا رایگان به آن دسترسی داشته باشد. پس در حقیقت هوآوی بر اثر تحریمات، تنها سرویس‌های گوگل را از دست داده اما همچنان قادر به استفاده از نسخه‌های جدید اندروید می‌باشد.
باید توجه داشت تحریم‌های هواوی توسط آمریکا و گوگل در بدترین حالت به گونه‌ای خواهد بود که برنامه‌ها و خدماتی نظیر Google Play Protect، Google Play Store و … برای گوشی‌های هواوی عرضه نخواهد شد. در این صورت به دو دلیل نگرانی خاصی وجود ندارد؛ نخست آنکه نرم‌افزارهای مشابه این سرویس‌ها همچون APKmirror، APKpure و یا Aptoide وجود دارند و دوم آنکه با روش‌های مختلفی می‌توان این برنامه‌ها را بر روی گوشی نصب کرد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون نیز کاربران موبایل‌های شیائومی (با رام چین) می‌توانند نرم‌افزارهای گوگل را به روش‌های غیرمستقیم بر روی دستگاه خود نصب کنند.

عملکرد هوآوی در مقابل تحریمات به چه شکل بوده است؟

تحریم هوآوی ایما فون 3


تیم تحقیق و توسعه نرم‌افزاری هواوی یکی از گروه‌های قدرتمند این شرکت است؛ که طبق شنیده‌ها سال‌هاست مهندسان توسعه‌دهنده هسته اندروید در آن به کار گرفته شده‌اند. طبق اعلام رسانه‌های مختلف، هواوی از چندی پیش به فکر سیستم عامل اختصاصی خود بوده و این حرکت هوشمندانه را از قبل آغاز کرده است. از آنجایی که طبق گزارش‌ها، این سیستم عامل از تمام برنامه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند و حتی فروشگاه ویژه نرم‌افزاری خود را نیز دارد، بنابراین می‌تواند جایگزین کاملی برای اندروید باشد. بد نیست بدانید که این سیستم عامل با نام هانگ منگ (Hung Meng) در سال 2018 به ثبت رسیده اما همچنان هیچ خبری از آن نیست.
در قسمت قبل به فروشگاه نرم افزاری اختصاصی هوآوی اشاره کردیم. این فروشگاه در اواسط سال 2018 آغاز به کار کرد و با نام Appgallery شناخته می‌شود. اما اکنون در سال 2020 این فروشگاه رشد چشم گیری داشته و جالب است بدانید که بسیاری از نرم افزارهای ایرانی همچون آپ، اپلیکیشن بانک‌های مختلف و بسیاری از تولیدات برنامه نویسان ایرانی در آن یافت می‌شود.

تیم توسعه هوآوی به دنبال راهی برای بومی سازی سخت افزار

تحریم هوآوی ایما فون 4


جدا از تاثیراتی که تحریمات آمریکا بر محیط نرم افزاری تلفن‌های همراه Huawei داشت؛ موجب شد تا این شرکت چینی در بحث تامین سخت افزار نیز با مشکلاتی رو به رو باشد.
کمپانی هوآوی از ابتدا تلفن‌های هوشمند خود را با پردازنده اختصاصی خود، یعنی کایرین (Kirin) عرضه کرد و به همین دلیل وابستگی کمتری به کمپانی‌های خارجی نظیر اینتل و کوالکام دارد. اما بسیاری از مواد اولیه ساخت این پردازنده‌ها و همچنین بسیاری از قطعات مورد استفاده در گوشی‌های هوآوی به وسیله شرکت‌های غربی تامین می‌شود. بر اساس شنیده‌ها در حال حاضر هوآوی این قطعات را از شرکت‌های جایگزین تامین می‌کند اما تیم توسعه و تحقیق این شرکت به دنبال راهکاریست تا بتواند هرچه سریع تر به بومی سازی این قطعات دست یابد.

پردازنده کایرین از معماری آرم (ARM) استفاده می‌کند که حق کپی‌رایت این معماری در اختیار یک شرکت بریتانیایی است و اگر این شرکت زیر فشار آمریکا، هواوی را تحریم کند، هواوی نمی‌تواند دیگر از معماری آرم استفاده کند. فعلا هواوی امسال هم با معماری آرم پردازنده جدید خود را معرفی می‌کند اما پس از پردازنده امسال، این شرکت به احتمال زیاد در سال آینده از معماری آرم نمی تواند استفاده کند. این بدان معناست که هواوی حدود ۱۲ ماه فرصت دارد معماری خاص خود را طراحی کند. برخی منابع می‌گویند هواوی مدت‌هاست در حال طراحی معماری خاص خود است اگر این اطلاعات صحت داشته باشد یک معماری جدید در جهان پردازنده‌ها متولد می‌شود که سبب کاهش انحصار خواهد شد. البته این نوآوری می‌تواند موجب کاهش و یا موجب افزایش قیمت گوشی‌های هوآوی شود.

آیا گوشی‌های هوآوی همچنان ارزش خرید دارد؟

تحریم هوآوی ایما فون 5
تعطیلی فروشگاه‌های هوآوی در پی تحریمات آمریکا


این مسئله تا حدودی به شما بستگی دارد؛ اما ما در تیم ایمافون می‌گوییم که موبایل‌های هوآوی همچنان ارزش خرید دارند. استفاده از قطعات باکیفیت، دوام بالای تولیدات هوآوی و قیمت مقرون به صرفه از جمله دلایلیست که ما برای گفته خود می‌آوریم. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، گوشی‌های هوآوی همچنان قادر به استفاده از نسخه‌های جدید اندروید هستند و تنها از سرویس‌های گوگل بهره نمی‌برند. هرچند که این مشکل پیش آمده برای کاربران ایرانی از اهمیت کمتری برخوردار است؛ چراکه سال‌هاست گوگل ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و کاربران ایرانی در زمان دانلود بسیاری از برنامه‌های با کیفیت فروشگاه Google Play با پیام «این برنامه برای کشور شما در دسترس نیست»، روبرو خواهند شد. در واقع کاربران ایرانی الان هم برای دانلود بسیاری از برنامه‌های باکیفیت باید یا به دانلود از سایت‌های فارسی متوسل شوند و یا از مارکت‌های ایرانی نظیر کافه‌بازار، ایران‌استور، مایکت و … استفاده کنند. البته مشکل عدم ارائه سرویس‌های گوگل نیز با روش‌های مختلفی قابل حل است که در مقاله دیگری به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سخن پایانی :

تحریم هوآوی ایما فون 6

اکنون تنها یک سال از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی می‌گذرد و باید دید که در نهایت کدام یک پیروز این تنش اقتصادی خواهند شد. در حال حاضر هوآوی به مقابله با تحریمات پرداخته و تصمیم به پذیرفتن شروط آمریکا ندارد. بازار فروش هوآوی به دلیل از دست دادن بازار فروش آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی محدود شده اما از طرفی حمایت مردم چین و دولت این کشور از کمپانی Huawei افزایش یافته است. نکته‌ای که حائز اهمیت است؛ این است که هوآوی همچنان به ارائه آپدیت‌های اندروید برای موبایل‌های خود ادامه خواهد داد و باید دید که چه اقدامات دیگری از جانب دوطرف این تحریم صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...

این وبسایت، مخصوص همکاران فعال در حوزه قطعات و تعمیرات موبایل می باشد.

X
بستن
مقایسه