نقد و بررسی سامسونگ A72

گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A72 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان رده سامسونگ است که در سال 2021 به بازار عرضه شد. یکی از تفاوت‌های اصلی این گوشی به نسبت سایر مدل‌ها، طراحی متفاوت و خاص‌تر آن است. موبایل Samsung Galaxy A72 یک طراحی مستطیلی شکل بزرگ با وزن نسبتا بالا دارد. صفحه‌ نمایش آن 6.7 اینچی است که جز بزرگ‌ترین نمایشگرهای موبایل قرار می‌گیرد. قاب پشتی گوشی از جنس پلاستیک است اما به‌دلیل استفاده از پلاستیک مات و طراحی تخت قاب پشتی، در دست گرفتن و کار کردن با گوشی به نسبت سایر گوشی‌های سری A سامسونگ، حس و حال متفاوتی دارد. بر روی قاب پشتی یک ماژول برجسته با ضخامت کم قرار گرفته که بر روی آن چهار لنز دوربین به همراه فلش دیده می‌شود.

به دلیل کنترل قیمت موبایل سامسونگ در سری گوشی‌های میان رده، معمولا شاهد یک یا دو بخش قدرتمند در گوشی هستیم و در بقیه بخش‌ها عملکرد متوسط و حتی رو به پایینی مشاهده می‌شود. اما سامسونگ در گوشی Galaxy A72 با کمی افزایش قیمت، سعی کرده در همه‌ی بخش‌های مختلف، گوشی با کیفیتی را به بازار عرضه کند. این تفاوت‌ها از طراحی خود را نشان می‌دهند. صفحه‌ نمایش گوشی از نوع Super AMOLED است که کیفیت بسیار بالایی را دراختیار شما قرار می‌دهد و نرخ نوسازی تصویر در آن 90 هرتز است که باعث اجرای روان و حرکت سریع المان‌ها در آن می‌شود. همچنین سامسونگ در این گوشی از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کرده که عملکرد خوبی دارد.

 

نقد و بررسی موبایل Samsung Galaxy A72

برای پردازش اطلاعات، سامسونگ Galaxy A72 از چیپست قدرتمند Snapdragon 720G استفاده می‌کند. بر خلاف مدل‌های رده پایین‌تر سامسونگ که شاهد پردازنده‌های MediaTek در آن‌ها بودیم، سامسونگ تصمیم گرفته در گوشی جدید خود قدرت پردازشی بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهد. ظرفیت رم گوشی هم دو مدل 6 و 8 گیگابایت دارد. در بخش دوربین هم Galaxy A72 عمکلرد مناسبی دارد و صرفا یک پکیج عکاسی روزمره را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و می‌توانید انتظار بالاتری از آن داشته باشید. سنسور اصلی دوربین 64 مگاپیکسلی از نوع واید است. یک دوربین 8 مگاپیکسلی برای عکاسی تله‌فوتو، یک دوربین 12 مگاپیکسلی برای عکاسی اولترا واید و یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم برای ثبت تصاویر ماکرو در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در بخش باتری هم می‌توانیم امتیاز قابل قبولی را به موبایل Galaxy A72 بدهیم. عملکرد باتری 5 هزار میلی آمپری گوشی هم بسیار خوب است و می‌توانید تا یک روز کامل روی آن حساب کنید. در مجموع با موبایلی طرف هستیم که در همه‌ی بخش‌ها حرفی برای گفتن دارد و می‌توانید انتظار بالایی از آن داشته باشید. قیمت گوشی سامسونگ A72 به نسبت سایر گوشی‌های میان رده کمی بالاتر است و در ادامه‌ی نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy A72 بررسی می‌کنیم که آیا ارزش خرید دارد یا خیر؛ پس در ادامه این نوشته با ما در وبلاگ ایمافون همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت موبایل سامسونگ Galaxy A72

samsung galaxy a72 review 2در بخش طراحی ظاهری با تغییراتی در جنس بدنه‌ی گوشی به نسبت سایر مدل‌های میان رده سامسونگ طرف هستیم. گوشی Galaxy A72 به صورت کامل از پلاستیک ساخته شده است. قاب پشتی و همچنین فریم دور گوشی از جنس پلاستیک است اما پلاستیک مات با طراحی تخت در قاب پشتی طراحی متفاوتی را برای Galaxy A72 ایجاد کرده است. قاب پشتی گوشی پتانسیل جذب اثر انگشت دارد ولی در رنگ‌های روشن خیلی به‌چشم نمی‌آید. سامسونگ این گوشی را در چهار رنگ سفید، مشکی، یاسی و آبی عرضه کرده است. در حاشیه قاب پشتی، ماژول دوربین را مشاهده می‌کنیم که بیرون‌زدگی قابل توجهی دارد و خیلی از قاب پشتی جدا نیست. میزان ضخامت ماژول و لنزهای دوربین هم خیلی زیاد نیست.

گلکسی A72 ابعاد بزرگی دارد و جز بزرگ‌ترین گوشی‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آید. صفحه نمایش این موبایل 6.7 اینچی است و حدود 84.4 درصد قاب جلویی گوشی را پوشانده است. در بالای نمایشگر در مرکز، یک حفره‌ی کوچک برای دوربین سلفی درنظر گرفته شده که خیلی به‌چشم نمی‌آید. یکی از ایراداتی که می‌توان در طراحی به این گوشی وارد کرد، مربوط به حاشیه‌ی اطراف نمایشگر است. حاشیه‌ی بالای گوشی معمولی ولی حاشیه‌های چپ و راست نمایشگر و همینطور حاشیه پایین کمی بیش از حد انتظار است. Galaxy A72 از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده می‌کند. با توجه به بزرگ‌ بودن ابعاد گوشی کمی لمس سریع قسمت پایینی نمایشگر راحت نیست.

بر روی لبه‌ی پایینی گوشی ورودی کابل شارژ USB Type-C و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار گرفته است. بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی هم کلید پاور و کلید تنظیم صدا قرار دارد. اسلات قرار گیری سیم کارت و همینطور MicroSD به بالای گوشی منقل شده است. شما می‌توانید از دو سیم کارت و یک MicroSD به صورت همزمان بر روی Galaxy A72 استفاده کنید. به دلیل بزرگ‌ بودن نمایشگر و همچنین استفاده از باتری با ظرفیت بالا، وزن گوشی کمی بیش از نسخه‌های دیگر است. موبایل سامسونگ Galaxy A72 با ابعاد 168×77.4×8.4 میلی‌متر حدود 203 گرم وزن دارد. به صورت کلی طراحی و کیفیت ساخت Galaxy A72 امتیاز قابل قبولی را دریافت می‌کند.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ Galaxy A72

samsung galaxy a72 review 3سامسونگ Galaxy A72 یک صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی دارد. این صفحه نمایش که با Gorilla Glass 5 محافظت شده است، کیفیت تصویر Full HD با رزولوشن 1080×2400 پیکسل را ارائه می‌دهد. نسبت تصویر نمایشگر هم با توجه به ابعاد کشیده‌ی آن و مدل طراحی جدید گوشی‌ها، 20 به 9 است. اما مهم‌ترین ویژگی بخش صفحه نمایش گوشی Galaxy A72 مربوط به پنل Super AMOLED با کیفیت آن می‌باشد. استفاده از این پنل باعث شده دقت رنگ‌ها بسیار خوب و شفافیت بالایی داشته باشند. همچنین زاویه دید نمایشگر هم خوب بوده و در زوایای مختلف کمترین میزان محو شدگی رنگ‌ها مشاهده می‌شود. جزییات تصاویر در این گوشی هم به‌واسطه‌ی تراکم پیکسلی 394 پیکسل در هر اینچ، بالا است. از لحاظ رنگ و کیفیت می‌توانید انتظار بالایی از گوشی Galaxy A72 داشته باشید اما ویژگی‌های مثبت این بخش به همین موارد خلاصه نمی‌شود.

پنل نمایشگر Galaxy A72 از نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید تصاویر روانی را در آن مشاهده کنید. اسکرول کردن و حرکت انیمیشن‌ها بسیار سریع انجام می‌شود. علاوه بر چرخیدن منوهای گوشی، در هنگام اجرای بازی‌ هم می‌توانید از 90 هرتزی بودن صفحه نمایش لذت ببرید. در تنظیمات گوشی امکان تغییر دادن نرخ نوسازی به 60 هرتز هم وجود دارد و می‌توانید برای کاهش مصرف باتری تنظیمات نمایشگر را تغییر دهید. بر خلاف انواع موبایل شیائومی خبری از تغییر هوشمند و خودکار نرخ نوسازی نیست و برای تغییر رفرش‌ریت باید حتما خودتان به صورت دستی در تنظیمات آن را تغییر دهید. میزان روشنایی نمایشگر Galaxy A72 هم 800 نیت است که میزان قابل قبولی برای کار کردن در شرایط نوری قوی است. سامسونگ در این گوشی از فناوری Eye Comfort Shield هم استفاده کرده که به‌واسطه‌ی آن نور آبی مزاحم صفحه نمایش تا حد زیادی گرفته می‌شود تا کمترین آسیب به چشم شما وارد شود. در مجموع صفحه نمایش موبایل سامسونگ Galaxy A72 عملکرد بسیار خوبی دارد و کیفیت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخت افزار و عملکرد پردازشی موبایل سامسونگ Galaxy A72

اگر به دنبال خرید گوشی برای اجرای انواع بازی‌های موبایل هستید و یا قصد دارید پردازش‌های سنگین مانند تدوین، ساخت و ویرایش ویدیو را با گوشی انجام دهید، سامسونگ Galaxy A72 توان انجام همه‌ی آن‌ها را با کیفیت قابل قبولی دارد. چیپست قرار گرفته بر روی گوشی، چیپست گوشی‌های پرچمدار نیست ولی به نسبت سایر پردازنده‌های قرار گرفته بر روی مدل‌های دیگر گوشی‌های سامسونگ عملکرد بسیار بهتری دارد. سامسونگ از Snapdragon 720G با طراحی 8 نانومتری استفاده شده است. این چیپست از یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای متشکل از دو پردازنده‌ی مجزا برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. یک پردازنده‌ی 2 هسته‌ای با سرعت 2.3 گیگاهرتز از نوع Kryo 465 Gold و یک پردازنده‌ی 6 هسته‌ای با سرعت 1.8 گیگاهرتزی از نوع Kryo 465 Silver وظیفه انواع پردازش‌ها را در گوشی بر عهده دارند. برای پردازش اطلاعات تصویری هم از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 618 استفاده شده است. رم گوشی هم دو مدل 6 و 8 گیگابایت دارد که در کنار آن می‌توانید از 128 یا 256 گیگابایت در کانفیگ‌های مختلف گوشی استفاده کنید. با توجه به پشتیبانی گوشی از MicroSD می‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات را تا 1 ترابایت ارتقا دهید.

چیپست اسنپ‌دراگون 720جی قرار گرفته بر روی گوشی پایداری بسیار خوبی داشته و در هنگام اجرای بازی‌های موبایل مشکلی در آن دیده نمی‌شود. به نسبت چیپست‌های MediaTek و Exynos سامسونگ هم گرمای کمتری تولید می‌شود که در میزان شارژدهی و افزایش طول عمر باتری گوشی هم موثر است. اگر الویت شما از خرید گوشی پردازش‌های سنگین و اجرای بازی باشد، در این رنج قیمت موبایل گزینه‌های بهترین هم برای شما وجود دارد. برای مثال در این رده کاربری، موبایل شیائومی Mi 10T با چیپست Snapdragon 865 عرضه شده که عمکرد قدرتمندتری به نسبت این گوشی دارد. ولی به صورت کلی سیستم پردازشی Galaxy A72 رده پایین نیست و می‌توانید از انتظار بالایی از آن در پردزاش داشته باشید.

 

نرم افزار و رابط کاربری موبایل سامسونگ Galaxy A72

samsung galaxy a72 review 4

سامسونگ Galaxy A72 با اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 عرضه شده است. با توجه به جدید بودن سیستم سخت افزاری و نرم افزاری گوشی، می‌توان انتظار داشت که تا سه سال آینده هم بتوان از آخرین نسخه‌ی اندروید روی این گوشی استفاده کرد. با توجه به 90 هرتزی بودن نمایشگر می‌توانید با سرعت بالایی در محیط گوشی چرخ بزنید و با منوها و تنظیمات مختلف کار کنید. رابط کاربری One UI هم طراحی بسیار ساده‌ای داشته و می‌توانید به‌راحتی به تنظیمات مختلف گوشی دسترسی داشته باشید. قابلیت شخصی‌سازی خوبی هم برای بخش‌های مختلف گوشی درنظر گرفته شده است و می‌توانید تنظیمات نوری و رنگی نمایشگر را هم تغییر دهید. در تنظیمات گوشی علاوه بر تنظیمات حسگر اثر انگشت می‌توانید، حالت ویژه تشخیص چهره دو بعدی را هم فعال کنید و قفل گوشی را از این طریق فعال کنید.

دوربین گوشی سامسونگ موبایل سامسونگ Galaxy A72

samsung galaxy a72 review 5دوربین موبایل سامسونگ گلکسی A72 عملکردی بهتر از سری گوشی‌های میان رده دارد. ماژول چهارتایی دوربین این گوشی سنسورهای مختلفی را برای عکاسی در حالت‌های متنوع در اختیار شما قرار می‌دهد. برعکس برخی از گوشی‌های میان رده که برای مثال سنسورهای اولترا واید یا ماکرو ضعیفی دارند، در Galaxy A72 شاهد سنسورهای با کیفیتی حتی در این فرم‌های عکاسی هستیم. همانند سیستم پردازشی، این گوشی تمرکز جدی روی این بخش هم نداشته ولی اصلا با یک پکیج عکاسی معمولی طرف نیستیم و می‌توانید تصاویر با کیفیتی را با دوربین‌های این موبایل انجام دهید. سنسور اصلی دوربین گوشی 64 مگاپیکسلی از نوع واید با f/1.8 است. دوربین اصلی گوشی هم در شرایط نوری قوی و کم تصاویر با وضوح و جزییات بالایی را ثبت می‌کند. بعد از ثبت تصاویر مشابه سایر دوربین‌های سامسونگ شاهد یک بهینه‌سازی نرم‌افزاری در بخش رنگ‌ها و کنتراست هستیم که باعث می‌شود خروجی نهایی با کیفیت‌تر خود را نشان دهد. این سنسور دوربین قادر به فیلم برداری 4K با 30 فریم بر ثانیه است. در حالت فیلم برداری 1080p می‌توانید تا 60 فریم هم فیلم‌ برداری کنید.

دوربین دیگر گوشی از نوع اولترا واید است و سنسوری 12 مگاپیکسلی با f/2.2 دارد. با توجه به رده کاربری گوشی با یک دوربین با کیفیتی در این بخش طرف هستیم. یک دروبین برای عکاسی تله‌فوتو با سنسور 8 مگاپیکسلی هم بر روی ماژول دروبین قرار گرفته که برای ثبت تصاویر پرتره می‌توانید از آن استفاده کنید. در نهایت یک سنسور 5 مگاپیکسلی هم برای عکاسی ماکرو درنظر گرفته شده که می‌توانید برای عکاسی نزدیک از سوژه‌ها از آن استفاده کنید. به صورت کلی دروبین سامسونگ Galaxy A72 عملکرد خوبی داشته و امتیاز قابل قبولی را دریافت می‌کند. سامسونگ همچنین از سیستم لرزشگیر (OIS) روی این گوشی استفاده کرده که می‌توانید با سرعت شاتر بالا تصاویر بدون لرزشی را با آن ثبت کنید. عکاسی پاناروما و حالت HDR هم از دیگر ویژگی‌های دوربین گوشی هستند.

دوربین سلفی هم که درون یک حفره‌ی کوچک بر روی نمایشگر جای گرفته، سنسوری 32 مگاپیکسلی دارد که یکی از بهترین‌ها در بین گوشی‌های میان رده است. این سنسور دوربین با f/2.2 از نوع واید، قادر به ثبت تصاویر با وضوح بالا است. Galaxy A72 در شرایط نوری معمولی و ضعیف هم با قابلیت نورگیری محیط، توان ثبت تصاویر واضحی را دارد. دوربین سلفی مشابه دوربین اصلی هم قابلیت فیلم برداری 4K با 30 فریم بر ثانیه را دارد.

 

باتری و میزان شارژدهی موبایل سامسونگ Galaxy A72

برای کامل کردن پیکج ویژگی‌های گوشی Galaxy A72 به یک باتری با ظرفیت بالا نیاز داشتیم که سامسونگ در این گوشی از یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر استفاده کرده است. این باتری لیتیوم‌-یونی در حالت استفاده‌ی معمولی می‌توانید یک روز کامل برای شما شارژدهی داشته باشد، که عملکرد بسیار خوبی برای گوشی‌ای با چیپست قوی و صفحه نمایش 90 هرتزی به‌حساب می‌آید. این باتری به‌وسیله‌ی یک شارژر 25 وات با فناوری شارژ سریع، در مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه به صورت کامل شارژ می‌شود.

سخن پایانی:

samsung galaxy a72 review 6گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A72 یک گوشی کامل در همه بخش‌ها است. اگر طراحی گوشی، صفحه نمایش، سیستم پردازشی، دوربین و باتری با کیفیتی را در یک گوشی میان رده نیاز دارید، Galaxy A72 بهترین گزینه برای شما است. عملکرد هیچ کدام از موارد مورد بررسی گوشی، ضعیف نیست و توان خوبی دارند. طراحی گوشی با رنگ‌بندی زیبا و قاب مات، جلوه‌ی خاصی داشته و صفحه نمایش آن با پنل Super AMOLED و نرخ نوسازی تصویر 90 هرتزی، شما را مجذوب خودش می‌کند. در بخش پردازشی هم با توجه به چیپست Snapdragon 720G می‌توانید انتظار بالایی از آن داشته باشید اما همان‌طور که اشاره شد در این رنج قیمت، می‌توانید به چیپست قدرتمندتری هم دسترسی داشته باشید. در بخش دوربین هم در همه‌ی مدل‌های عکاسی می‌توانید تصاویر با وضوح و دقت بالایی را ثبت کنید. باتری قدرتمند و همینطور گواهینامه‌ی IP67 هم از دیگر ویژگی‌های جذاب Samsung Galaxy A72 هستند. اگر به دنبال خرید یک گوشی میان رده با امکانات بالا هستید، حتما Galaxy A72 سامسونگ را در لیست بررسی خود داشته باشید.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و با کیفیت بدنه
  • صفحه نمایش Super AMOLED با نرخ نوسازی تصویر 90 هرتز
  • سیستم پرداشی توانمند
  • دوربین با کیفیت در تمام حالت‌های عکاسی و فیلم برداری
  • باتری 5 هزار میلی‌آمپری
  • گواهینامه‌ی IP67 و دوام 30 دقیقه‌ای در عمق 1 متری آب

نقاط ضعف:

  • محل قرارگیری نامناسب حسگر اثر انگشت

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...

این وبسایت، مخصوص همکاران فعال در حوزه قطعات و تعمیرات موبایل می باشد.

X
بستن
مقایسه