مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 1

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه اینترنتی ایمافون، به بررسی تخصصی تمامی نمایشگرهای مختلف به کار رفته در انواع برندهای موبایل خواهیم پرداخت. پس از مطالعه این مقاله می‌توانید شناخت کاملی از انواع پنل‌های صفحه نمایش iPS، AMOLED، Super AMOLED و LCD داشته باشید و در زمان انتخاب موبایل تصمیم گیری بهتری داشته باشید. آشنایی با پنل صفحه نمایش موجب می‌شود تا شما استفاده بهتری از تلفن همراه خود داشته باشید و مطابق با انتظارات خود اقدام به خرید تلفن همراه نمایید. در ادامه با نقد و بررسی تخصصی تمامی پنل‌های صفحه نمایش به کار رفته در برندهای مختلف همچون اپل، سامسونگ، شیائومی، هوآوی و… همراه شما خواهیم بود.

پنل LCD

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 2

بیشترین استفاده از نمایشگرهای LCD در تولیدات شرکت‌های هوآوی و شیائومی دیده می‌شود. کلمه LCD مخفف Liquid Cristal Display یا «نمایشگر کریستال مایع» است. در نمایشگر‌های LCD، کریستال‌های مایع توسط الکتریسیته فعال‌ می‌شوند و طوری می‌چرخند تا با عبور نور از زاویه‌ای خاص، رنگ‌های متفاوتی برای هر پیکسل تولید کنند. برای نمایش رنگ سیاه نیز این کریستال‌ها با چرخش در زاویه‌ای خاص، آرایشی به خود می‌گیرند تا عبور نور از خود را به حداقل برسانند. تکنیک چرخش کریستال‌های مایع مزایای بسیار زیادی با خود به همراه می‌آورد؛ از جمله قیمت پایین، ضخامت کم و استفاده از مواد سبک، اما صفحات LCD نقاط ضعفی هم دارند که بزرگ‌ترین آن‌ها عدم توانایی نمایش رنگ سیاه است. حتی وقتی که تمامی کریستال‌ها برای جلوگیری از عبور نور می‌چرخند، باز هم مقداری از نور پس‌زمینه از آن‌ها عبور می‌کند. به همین خاطر است که به طراحان گرافیک و افرادی که از تلفن همراه خود برای کارهای گرافیکی و پژوهشی استفاده می‌کنند؛ پیشنهاد می‌شود که از نمایشگر LCD استفاده نکنند. چراکه رنگ مشکی در نمایشگرهای LCD به صورت غیرواقعی نمایش داده می‌شود.

پنل IPS

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 4

در سال ۱۹۹۶ شرکت هیتاچی اولین پنل‌های IPS (که با نام Super TFT نیز شناخته می‌شدند) را معرفی کرد. نام (In-Plane Switching(IPS از کریستال‌های درون سلول‌ها پنل نمایشگر گرفته شده است که همواره موازی با صفحه‌ی پنل هستند. زمانی که ولتاژ لازمه به سلول‌ها وارد شود، کریستال‌های تغییر ۹۰ درجه‌ی زاویه می‌دهند؛ پنل‌های IPS‌ در شرایط فعال خود، اجازه‌ی عبور نور پس‌زمینه را خواهند داد و در شرایط غیرفعال (عدم اعمال ولتاژ لازم به سلول‌های کریستال مایع) نیز از عبور این نور جلوگیری می‌کنند. پنل‌های IPS امروزه در موبایل‌های میان رده به وفور دیده می‌شوند و می‌توان گفت که نزدیک به 70 درصد موبایل‌های میان رده بازار از پنل IPS بهره می‌برند. این نمایشگرها از کیفیت بیشتری نسبت به ال‌سی‌دی‌ ها برخوردار هستند اما همچنان غلظت رنگی پایین‌تر از پنل‌های LED دارند و از مشکل عدم نمایش رنگ مشکی (به طور واقعی) رنج می‌برند.

پنل OLED

واژه OLED که مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diodes می باشد همان صفحه نمایش های LED هستند که تغییراتی در تکنولوژی ساخت آنها ایجاد شده است. فناوری OLED یا دیودهای ارگانیک نور، بهترین پیشرفت در فناوری صفحه نمایش از زمان عرضه LCD است. OLED یک ماده ارگانیک است که از یک لایه مواد آلی بر پایه کربن ساخته شده و همیشه خاموش است تا زمانی که جریان برق از داخل پیکسل های آن عبور کند( یعنی زمانی که شما با لمس صفحه و یا فشردن کلیدپاور، مانیتور را روشن می‌کنید)، در این صورت از خودش نور منتشر می کند. غلظت رنگ مشکی در این نوع از صفحه نمایش ها کیفیتی را ایجاد کرده که از صفحه نمایش ال سی دی ها بسیار فراتر است و همچنین فناوری اولد نیازی به نور پس زمینه ندارد. در حال حاضر بسیاری از گوشی های هوشمند پرچمدار هوآوی، شیائومی و سامسونگ، از صفحه نمایش های اولد استفاده می کنند. شرکت سامسونگ از جمله مهم ترین شرکت های تولید کننده صفحه نمایش اولد است. علاوه بر این کمپانی برند های دیگری نیز مانند اپل و سایر شرکت ها از این تکنولوژی در گوشی های خود استفاده می کنند.

پنل Super AMOLED

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 3

این نوع صفحه نمایش در انحصار شرکت سامسونگ بوده و کلیه حقوق تولید و فروش متعلق به این شرکت می‌باشد. سامسونگ به نمایشگرهای AMOLED یک صفحه لمسی بسیار باریک حدود یک هزارم میلی متر اضافه کرد و آن را با نام Super AMOLED عرضه کرد که این کمپانی از این تکنولوژی قبلا فقط در گوشی های رده بالا استفاده می کرده اما اکنون آن را در گوشی های متوسط خود نیز به کار می برد البته از این تکنولوژی در برندهای دیگر نیز استفاده می شود که شرکت سازنده باید حتما تحت لایسنس سامسونگ، اقدام به تولید محصولات خود نماید.

از نظر کیفیت رنگ و نور Super Amoled و Amoled تفاوتی با یکدیگر ندارند، چیزی که آنها را متمایز می کند مربوط به حسگر تاچ یا لمسی آن است که در صفحه نمایش Super Amoled به جای اینکه از یک لایه لمسی جداگانه استفاده شود، سنسور لمسی، درون خود صفحه نمایش ایجاد شده است، به همین خاطر حسگر بسیار هوشمندتر و قوی تر از قبل می شود. بر همین اساس این صفحه نمایش نازک ترین و باکیفیت ترین نوع صفحه نمایش موجود در بازار است. نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ از روش خاصی برای چیدن ساب پیکسل ها استفاده می کند که matrix Pentile نامگذاری شده است. به عنوان نمونه در طراحی صفحه نمایش گوشی گلکسی S10 Plus، که یکی از پرچمداران این کمپانی بزرگ است این تکنولوژی به کار رفته است.

مقایسه نمایشگرهای IPS و LED با یکدیگر

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 5

برای اینکه به درک درستی از از تفاوت‌های میان نمایشگرهای مختلف برسید؛ تصمیم گرفتیم که در انتهای این مقاله نگاهی نیز به تفاوت‌های میان نمایشگرهای مختلف داشته باشیم. در نظر داشته باشید که منظور از LED تمامی پنل‌های ساخته شده با این تکنولوژی، همچون OLED، AMOLED و Super AMOLED می‌باشد که ما برای راحتی بیشتر شما در زمان مطالعه، به اختصار از واژه LED استفاده می‌کنیم.

مصرف انرژی

مصرف انرژی مانیتورهای‌های LCD و LED تقریبا با هم برابر است؛ اما تفاوت ماهیتی مهمی در نحوه‌ی مصرف انرژی این دو تکنولوژی وجود دارد. مصرف انرژی نمایشگرهای‌های LCD ثابت است و ربطی به تاریکی یا روشنی محتوای پخش‌شده توسط آن‌ها ندارد. دلیل این موضوع هم این است که نور پس‌زمینه در مانیتور‌های LCD همواره با بالاترین شدت ممکن در حال تابش است، حتی اگر تمامی صفحه سیاه باشد. تنها راه کاهش دادن مصرف انرژی در موبایل‌های با نمایشگر LCD پایین آوردن میزان روشنایی کلی تلفن همراه یا Brightness آن است. در طرف دیگر اما، از آنجایی که در موبایل‌های LED هنگام نمایش رنگ سیاه، پیکسل مورد نظر کاملا خاموش می‌شود، هنگام پخش محتوایی که نصف آن رنگ سیاه دارد، عملا نیمی از مانیتور خاموش است. با توجه به همین نکته، مصرف انرژی در موبایل‌های LED مقدار ثابتی ندارد و با توجه به محتوای پخش‌شده تغییر می‌کند. این نکته باعث می‌شود تا موبایل‌های بهره مند از نمایشگر LED، مصرف باتری کمتری داشته باشند و بتوانند از امکاناتی مثل نمایشگر همواره روشن استفاده کنند.

روشنایی و کنتراست

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 6

روشنایی نمایشگرها با واحد نیت (nit) اندازه‌گیری می‌شود. نسبت کنتراست (Contrast Ratio) نیز برابر است با نسبت کمترین و بیشترین روشنایی که یک نمایشگر قادر است تولید کند. نمایشگر‌های LED در تاریک‌ترین حالتِ ممکن، روشنایی 0 نیت تولید می‌کنند که منجر به سیاهی مطلق می‌شود. به این معنا که اگر در یک اتاق کاملا بسته، یک مانیتور LED را خاموش کنید؛ هیچ اثری از روشنایی در آن دیده نخواهد شد. برای مقایسه، بهترین موبایل‌‌های با پنل LCD بازار همچنان هنگام نمایش رنگ سیاه ۰.۱ نیت روشنایی دارند که باعث می‌شود کنتراستی در حدود ۱:۴۰۰۰ (بخوانید ۱ به ۴ هزار) داشته باشند.

مقایسه نمایشگرهای موبایل ایما فون 7

اما در طرف دیگر طیف روشنایی، یعنی در روشن‌ترین حالت ممکن، مانیتور‌های LED رقابت را به تلویزیون‌های LCD واگذار می‌کنند. نمایشگر‌های LED کمپانی LG در روشن‌ترین حالت ممکن ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیت روشن می‌شوند. این در حالی است که روشنایی مانیتور‌های LCD در بازه‌ی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نیت هم قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید از تلفن همراه Super AMOLED خود در مکانی استفاده کنید که در اکثر مواقع در معرض تابش مستقیم نور قوی قرار دارد، شاید پنل AMOLED با تمام مزایایی که دارد انتخاب مناسبی برای شما نباشد. در شرایط نور محیطی کم و متوسط اما، روشنایی نمایشگر موبایل‌های Super AMOLED کافی است و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ایمافون، سعی کردیم تا به بررسی تمامی پنل‌های به کار رفته در نمایشگر موبایل‌های مختلف بپردازیم. سعی شده تا تمامی جزئیات به صورت مشروح بیان شود و کار را برای شما که به دنبال خرید یک موبایل هوشمند با یک نمایشگر ایده‌آل هستید؛ راحت کند. در نهایت تصمیم گیری بر عهده شما خواهد بود که تهیه چه نمایشگری برای شما کارآمدتر است. اگر به دنبال روشنایی بالا هستید و غلظت رنگ مشکی برای شما اهمیت بالایی ندارد، پنل IPS می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر مصرف انرژی (دوام باتری) برای شما اهمیت بالایی دارد و دنبال رنگ‌هایی شاد با غلظت رنگ‌ بالا هستید؛ قطعا باید به دنبال خرید یک موبایل با پنل LED باشید.

ما در بازرگانی ایمافون، اقدام به واردات کلیه تاچ و ال‌سی‌دی برندهای مختلف با بالاترین کیفیت کرده‌ایم و در صورت بروز هرگونه حادثه که منجر به خرابی در پنل نمایشگر شما شود، در کنار شما خواهیم بود. شما مشتری گرامی و همکار عزیز می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز، از طریق فروشگاه اینترنتی ایمافون اقدام به خرید تاچ و ال‌سی‌دی و پنل مورد نیاز خود نمایید. ما کیفیت، اصالت و قیمت محصولات خود را تضمین می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...

این وبسایت، مخصوص همکاران فعال در حوزه قطعات و تعمیرات موبایل می باشد.

X
بستن
مقایسه